Oefeningen2018-11-08T06:58:47+00:00

In de training in Mindfulness hebben we twee vormen van oefenen: formele oefeningen en niet-formele oefeningen.

Alle oefeningen zijn erop gericht je vaardigheid te vergroten om met vriendelijke, niet oordelende aandacht in het hier en nu te blijven. Gebruik maken van de ademhaling is hierin een belangrijk ankerpunt. Bij de formele oefeningen neem je dagelijks de tijd en de ruimte om specifieke oefeningen te doen. De lichaamsscan of bodyscan is een oefening om alle signalen van je lichaam beter te leren kennen, je volledig bewust zijn van je lichaam, of je nu moe bent of goed in conditie, veranderingen opmerken. In de maalstroom van het “doen” overschrijden we heel vaak onze grenzen. In Mindfulness leer je die grenzen kennen en respecteren. De zitmeditatie is een formele oefening waarbij je bewust gaat zitten en ademen gedurende een vastgestelde tijd. We creëren een speciale plek voor “niet doen” en observeren de afdwalende gedachten, gevoelens, lichaamssensaties en afleiding door geluiden en keren steeds terug naar de ademhaling. Een anderen formele oefening die we beoefenen is de yoga. Mindful yoga is het lichaam in beweging voelen, met aandacht weten hoe het voelt in elke beweging, bewegen tot je eigen grens die jij alleen kunt ervaren. Verder is er de loopmeditatie waarbij je loopt zonder bestemming, zonder doel en zonder haast waarbij al je aandacht gericht is op het lopen zelf, op ieder stap.

Bij de niet-formele oefeningen ga je Mindfulness toepassen in het dagelijkse leven. We gaan met veel oefeningen aan de slag die je in je dagelijks leven kunt gebruiken in ieder moment waar je ook bent. Er zijn huiswerkopdrachten om het bewustzijn in het dagelijks leven te vergroten. Je bent je bewust van je doen en laten, bewust van wat er aan gedachten en gevoelens in je omgaat en bewust van je lichaam. Door een bewuste ademhaling, bewust je tempo vertragen en bewust gebruik maken van al je zintuigen word je meer opmerkzaam.

mindfulness mindfull oefeningen
De stroom van het denken
heeft een geweldige
stuwkracht
waardoor je je gemakkelijk
kunt laten meeslepen.
Elke gedachte doet alsof ze
geweldig belangrijk is.
Ze wil je aandacht
helemaal opeisen.
 
Hier is een nieuwe
spirituele oefening:
Neem je gedachten
niet zo serieus
Eckhart Tolle