Mindfulness training in aandacht2018-11-08T07:21:56+00:00

Mindfulness is vriendelijk aandacht geven aan alles wat je tegenkomt in je leven, van moment tot moment, bewust en niet oordelend.

Mindfulness heeft mij en veel deelnemers van mijn training veel gebracht. Als je het een onderdeel van je dagelijks leven kan maken kan het je veel ruimte, rust en inzicht geven. Wanneer je begint aan de training is het van belang iedere dag tijd te nemen voor oefeningen. Zoals je voor een sport je spieren traint of een muziekinstrument dagelijks moet spelen om het onder de knie te krijgen zo train je met de Mindfulnesstraining je aandacht. Hoewel dit in het begin lastig is en veel tijd lijkt te kosten ga je na een tijdje bewuster in het leven staan en meer ruimte en inzicht ervaren.

Mindfulness helpt ons ieder moment van ons leven volledig te leven, ook de meest moeilijke momenten. De basis is heel eenvoudig: aandacht geven. We geven aandacht aan het enige moment dat we hebben, het huidige moment. Veel van onze energie verliezen we in wat was en wat nog moet komen. Alleen in dit moment kunnen we werkelijk leven. Als we aandacht hebben voor onszelf op een open en vriendelijke manier, zonder oordeel gaan we ruimte ervaren en vermindert het stress- en pijnklachten. Je laat  je minder meenemen door de maalstroom van je gedachten. Er ontstaat een levendiger contact met jezelf.

Een belangrijk doel is om anders te leren omgaan met problemen. We gaan werken aan het veranderen van automatische denkpatronen, waardoor je minder verstrikt raakt in gedachten en gevoelens, lichamelijke signalen gaat herkennen en je grenzen leert bewaken, effectiever met stress in je leven om kan gaan en met vriendelijkheid, mildheid en humor naar jezelf leert kijken.

Waarom gaan we ons beter voelen door Mindfulness?

Het  is een training om meer in het hier en nu te zijn. In het dagelijks leven zijn we met onze gedachten vaak in het verleden of in de toekomst. Veel dingen doen we automatisch: tandenpoetsen, douchen, eten. Wanneer we een dagelijkse route rijden letten we vaak nauwelijks op de omgeving. Wie heeft nooit ervaren dat je bij thuiskomst je ineens herinnert dat je eigenlijk had willen omrijden om nog een boodschap te doen of een brief te posten. Als we iets lekkers eten is het soms al op voordat we het werkelijk hebben geproefd. Onze gedachten dwalen af naar dingen die ons bezighouden: wat we allemaal nog moeten doen, hoe het toch komt dat dingen steeds niet lopen zoals je zou willen, piekeren over iets wat je meemaakt. Zo kunnen we zomaar een groot deel van de dag ‘missen’, omdat onze gedachten in de toekomst of het verleden zijn. Mindfulness leert om in het nu te zijn. Elke keer als je gedachten automatisch afdwalen, en dat is heel vaak, breng je de aandacht op een vriendelijke manier terug in het nu, bij wat je doet, voelt en ervaart. Uit een onderzoek is gebleken dat we per dag gemiddeld zo’n 40.000 gedachten hebben te verwerken. Heel veel van wat we meemaken verpakken we in gedachten en vervolgens blijven die gedachten telkens weer terugkomen, ieder dag weer.

Mindfulness beoefenen heeft een aantal positieve gevolgen. Je houdt minder ruimte over voor piekeren. Stressvolle gedachten malen vaak maar door, zonder dat het tot een oplossing leidt. Door je te concentreren op alles wat er gebeurt in het nu, onderbreek je steeds opnieuw die gedachtestroom. Tegelijkertijd worden je ervaringen levendiger en intenser door er je volle aandacht aan te schenken. Wie aandachtig leeft, heeft meer oog voor de kleine dingen, een fluitende vogel, een opkomende zon, een mooie boom, de warmte van een douche. Het huidige moment heeft veel meer te bieden dan je denkt.

Een ander positief effect is dat je opmerkt wat er in je lichaam afspeelt. Stress voelen we bijvoorbeeld meestal pas aan het einde van de dag, als we thuis zijn en even rust nemen. Maar als je je regelmatig concentreert op al je gewaarwordingen in je lichaam, merk je al eerder dat je spanning opbouwt.

In de Mindfulness gaat het er niet alleen om de aandacht te richten op het nu. We gaan ook proberen om alle gewaarwordingen te accepteren zoals ze zijn, zonder ze te willen veranderen. En dat blijkt moeilijker dan we denken. We creëren voortdurend verwachtingen. Komen we vervelende gevoelens tegen zoals pijn, verdriet of angst, dan gaan we automatisch op zoek naar een oplossing. Bij praktische problemen is dat op te lossen, oorzaak signaleren, logisch nadenken en maatregelen nemen. Maar bij gevoelens ligt dit anders. Die worden vaak juist erger naarmate we harder naar een oplossing zoeken. De poging om iets te veranderen onderstreept de vervelende situatie waaraan we proberen te ontsnappen. We gaan piekeren, vinden het vervelend om te piekeren, gaan piekeren over het piekeren……..

De kunst van Mindfulness is om niet voortdurend te vechten tegen wat je niet wilt, maar er van een afstandje naar te kijken zonder het direct op te willen lossen of er een oordeel aan te koppelen. Pijn en verdriet, negatieve gedachten horen bij het leven. Door dat te accepteren maak je het minder groot en overheersend en bespaar je een hoop energie.

mindfulness training in aandacht
We zorgen het beste
voor de toekomst
door nu
voor het heden te zorgen
Jon Kabat Zinn