Hartcoherentie – breng jezelf terug in evenwicht

Activiteit en rust zijn twee vitale aspecten van het leven. Balans vinden tussen die twee is een kunst op zich. Weten wanneer te rusten, wanneer actief te zijn en in welke mate, is vrijheid. Het ene in het andere vinden, activiteit in rust en rust in activiteit, is de ultieme vrijheid.

Sri Sri Ravi Shankar

Bij een goede samenwerking tussen het hart en het brein, tussen denken en voelen, door ruimte te geven aan wie je bent, ontstaat er een coherent ritme in alle lichaamsfuncties en in je leven. Wanneer je je goed voelt gaat je hartcoherentie omhoog. Door actief te oefenen om je hartcoherentie te verhogen ga je je steeds beter voelen

Wat is hartcoherentie?

Hartcoherentietraining is een wetenschappelijk onderbouwde methode om via een eenvoudige ademhalingstechniek het hart in een zodanige staat te brengen dat de signalen die het hart naar de hersenen stuurt zorgen voor een evenwicht in het brein en zenuwstelsel.

We weten uit onderzoek dat het hart meer signalen naar onze hersenen stuurt dan andersom. Deze signalen vanuit het hart hebben belangrijke effecten op onze emoties en ook op hogere hersenfuncties zoals begrip, focus, geheugen en probleemoplossing. Verschillende hartritmepatronen hebben een effect op ons cognitieve en emotionele functioneren. Ons hartritme laat een chaotisch patroon zien als we gestrest zijn of negatieve emoties hebben met als gevolg een verminderd vermogen tot helder denken, geheugenproblemen, rationele beslissingen nemen. Wanneer het patroon daarentegen coherent is (mooi golvend en meegaand met de ademhaling) worden positieve gevoelens versterkt en is het brein in staat om optimaal te functioneren.

Bij langdurige stress raakt het zenuwstelsel uit balans. Dit kan je opmerken aan de manier waarop je reageert op situaties, soms te reactief, aan je verlies aan concentratie en aan je emoties. Hartcoherentietraining zorgt ervoor dat je brein weer in evenwicht wordt gebracht waardoor je stressbestendiger wordt.

Hoe weet ik dat mijn zenuwstelsel in balans is?

Hartcoherentietraining is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Als je de oefening doet zoals voorgeschreven, dan zal het hart zich naar een veilige modus begeven met gunstig effect tot gevolg. Hartcoherentie is ook meetbaar met biofeedback-apparatuur. Deze apparatuur is speciaal ontwikkeld voor het meten van hartcoherentie en geeft je informatie over de toestand van je zenuwstelsel.

Wat zijn de effecten van hartcoherentietraining?

  • Verbetering van concentratie en focus
  • Bevordering van creativiteit en positief denken
  • Bevordering van rustgevoel en welbehagen
  • Bevordering van psychisch welbevinden
  • Verhoging van de veerkracht t.o.v. stress
  • Bloeddruk regulerend (stress gerelateerd)
  • Verhoging van weerstand tegen ziekten
  • Ondersteunend effect bij regulering van bloedsuiker-waarden

 

Vraagt hartcoherentie oefenen veel tijd?

We vragen je 3 maal per dag 6 minuten of 2 maal 10 minuten te oefenen. Deze korte tijd geeft je een kwalitatieve herstelfase met een 6 uur durend gunstig effect op lichaam en geest.

Hoe verloopt een hartcoherentietraining?

De training is stelselmatig opgebouwd en bestaat uit individuele sessies. Er wordt een actieve deelname van je verwacht. Dit vraagt weinig van je dagelijkse tijd, maar er is wel aandacht en discipline nodig voor de beoefening van hartcoherentie. Daarom is aanvullende coaching belangrijk.

Het traject bestaat minimaal uit 4 sessies:

  • Sessie 1(1,5 u) : Hoe werkt ons zenuwstelsel? Wat doet stress met mij? Wat is de invloed van ademhaling? Hoe kan ik “onthaasten”?
  • Sessie 2 (1 u) Hoe kan ik mijzelf in balans brengen? Wat is hartcoherentie en de functie van het hart? Hoe kan ik thuis zelfstandig meten of het zenuwstelsel in balans is?
  • Sessie 3(1 u) Wat is de rol van hormonen en wat is de invloed van emoties? Hoe kan ik tot een betere emotionele beheersing komen en veerkracht opbouwen?
  • Sessie 4(1 u) Hartcoherentie in je dagelijkse leven: tips bij acute en toekomstige stress, onzekerheid, conflicten, angst,….

Werken aan een emotionele huishouding .

Tussen elke sessie is er een tijd van ongeveer 2 weken om thuis te oefenen. Afhankelijk van jouw vorderingen tijdens de training kan er een vijfde sessie toegevoegd worden.

Interesse/vragen/afspraak 

Neem gerust contact op!

Voor kosten/adres en maken van afspraak zie het kopje “praktische informatie

Ik adem in
en kom tot rust.
Ik adem uit
en glimlach.
Thuisgekomen
in het nu
wordt dit moment
een wonder.
Thich Nhat Hanh